`
Psykolog Niels Urup Nielsen
medlem af Dansk Psykolog Forening siden 1998
Som leder, mellemleder eller formand for en bestyrelse vil du til tider komme ud for, at skulle tale med en medarbejder eller ansat om vanskelige problemer.
Det kan f.eks.handle om:
Der kan være mange grunde til at lederen må gribe ind og påtale en given situation.
En sådan samtale opleves sjældent som behagelig af hverken lederen eller den ansatte., men der er en klar forventning om, at lederen tager samtalen med den ansatte, for at få styr på vanskelighederne.
Husk, at problemet går ikke væk af sig selv.
Du er nødt til at tale med den ansatte om problemet.
Forbered dig godt til samtalen, sæt god tid af til den, sørg for at have et sted, hvor I kan tale uforstyrret og husk at lytte til den reaktion, der kommer fra den ansatte.
Faserne i den vanskelige samtale:
Det er ikke uden grund, at mange ledere er tøvende over for at tage fat på en vanskelig samtale med en medarbejder, der er mange muligheder for at det kan ende på en hel anden måde, end man havde tænkt sig.
Men samtidig er det også en mulighed for at:
Ring til mig, hvis du har brug for sparring i forhold til en eller flere vanskelig samtale.
Hvad kan jeg hjælpe med? Skriv her og så kontakter jeg dig. |